Nädal 5: võrgusuhtluse 10 käsku ehk NETIKETT


Virginia Shea on oma raamatus "Netiquette" sõnastanud 10 käsku internetis suhtlemiseks. Mind kõnetab hetkel kõige rohkem punkt number VIIS. Punkt on sõnastatud järgmiselt:

Näe võrgus hea välja (Make yourself look good online).

On tõsi, et sõnad ja keelekasutus virtuaalmaailmas saavad luua inimesest parema või halvema pildi – oleneb, kuidas sõnakasutaja otsustanud on. Tooksin näiteks asjade ostmise ja müümise Facebook Marketplace'is. See on hea platvorm, kus kiirelt ja lihtsalt oma asjadele uus omanik leida või vastupidi koht, kust endale mõni uus ja vajalik ese hankida, tihtipeale väga korralik ja palju soodsama hinnaga kui poest. 

Marketplace'is on vaja müüja või ostjaga ka suhelda. Kui on mõni küsimus, saab selle talle esitada, kui küsimusi pole, saab kokku leppida ostu üleandmise koha ja aja. Teinekord ostad ise midagi, siis pöördud samamoodi sõnumiga müüja poole. 

Kui usaldusväärne tundub aga isik, kes Facebooki Marketplace'i vestluses vastab ebakorrektse õigekirjaga, kasutab ülemäära küsi- või hüüumärke ja võibolla isegi ropendab? Ütlen ausalt – saades oma küsimusele vastuseks mõne eelpool mainitud veaga kirja, loobun tavaliselt oma ostust. Samuti ei teki tahtmist oma müüdavat asja anda edasi inimesele, kes minult küsides juba mitu kirjaviga või ebakorrektsust oma lühikesse kirja jätab. 

Ehk väike moraal tänase postituse lõppu: kui tahad oma kraamist lahti saada, siis püüa meelde tuletada koolis õpitud elementaarsed õigekirja reeglid. Ole viisakas, maali endast õigekirjaoskusega inimese pilt, sest nii oled paljude silmis usaldusväärsem ostja ja müüja. 

Kommentaarid