Nädal 12: Kasutatavus veebis

Vinguda mõistab igaüks, aga mille poole siis tänapäeval oma kriitikanooled lennutada? Heaks kritiseerimise allikaks kujunevad tihti just veebilehed. Inimesed ootavad mugavat kasutajakogemust, kuid tihti tuleb tõdeda, et mõni veebileht on liiga kirju, liiga väikese kirjaga, liiga arusaamatu ja liiga... liiga... liiga...

Tooksin kasutatavuse negatiivseks näiteks õpilaste, õpetajate ja lastevanemate lemmikkoha - eKooli. Kuigi minu kooliajal pidasid õpetajad veel pigem suuri klassipäevikuid, siis nüüd on liigutud suuremas osas põhikoolides just eKoolile üle. Kuigi mul otseselt puudub vajadus seda keskkonda kasutada, on mul hea võimalus kuulda kodus pidevalt kriitikat eKooli õpetajavaate kohta. Kui üks hea veebileht peaks olema suhteliselt kergesti õpitav, tõhus, toimingud peaksid meelde jääma ja kasutajad võiksid rahul olla, siis mainitud veebileht neid eesmärke vähemalt tuttavate õpetajate jaoks ei täida. 

Eks peamine funktsioon eKoolis ole hinnete panemine, puudumiste kontrollimine ja kodutööde jätmine. Sellega saab isegi 77-aastane õpetaja tänapäeval hakkama, kui talle umbes 10 korda näidata, kus miski asub. Kahjuks on aga eKooli toodud veel kümneid ja kümneid funktsioone, mis on ja oleksid väga kasulikud, aga seda juhul, kui õpetajad need funktsioonid ka üles leiaksid. Kui näiteks arenguvestluste funktsiooni tuleb kasutada aastas korra, siis tihti juhtub nii, et õpetajad mõistatavad aastast aastasse kevadel õpetajate toas kümnekesi ühe arvuti taga, kuidas see kõik ikkagi olema peab ja kust millist nuppu vajutada tuleb. Teiseks tekib küsimus, miks üldse peab tegema 40 erinevat klõpsu, kui ideaalis saaks vajalikud toimingud teha 4 klõpsuga... Eelmine oli ehk selline "kord aastas" näide, aga ka "kord trimestris" näited oleks samasugused, sest ühel tavalisel õpetajal jagub ainult laitust lehele, mis peaks ideaalis elu hoopis lihtsamaks tegema. 

Natuke paremaks näiteks kasutatavuse kohta tooksin Transpordiameti e-teeninduse. Jah, kuigi amet vahetab pidevalt nime, saab ka vana hea ark.ee-ga endiselt Maanteeameti lehele, kust ühe klõpsuga saab täiesti õigesse e-teenindusse. Kui mõne teise riigiteenusega on kasutajamugavaus mõnikord kaheldav, siis eelpool nimetatuga pole ma probleeme märganud. Veebilehel on kategooriad arusaadavalt eristatud ja kogu otsitava leiab tavaliselt pigem hea üldnimetaja alt. Kuigi tegu pole leheküljega, kus kõik inimesed igapäevaselt käiksid, on toimingud nii lihtsad ja kasutajasõbralikud, et ka aastas paar korda lehte külastades saab kõik kenasti tehtud. Kui midagi on vaja tühistada, küsib lehekülg üle, kas mõtled ikka seda klõpsu tõsiselt? See hoiab ära tahtmatud ja kogemata juhtunud õnnetused/vead. 

Sellised mõtted siis täna.

Kommentaarid